Ohita navigaatio

Askeleita asiantuntijuuteen- maisteriharjoittelijana VOL:lla

Loppuvuodesta 2024 suoritin osana varhaiskasvatuksen maisteriopintojani Helsingin yliopiston hallinnon ja kehittämistyön harjoittelun Varhaiskasvatuksen Opettajien liitolla (VOL). Harjoittelupaikkaa hakiessani päätin tehdä hypyn tuntemattomaan. Pääsin harjoitteluun VOL:lle jossa liiton toiminta ja järjestökentällä työskentely avautui rivijäsenelle aivan uudella tavalla. Kahden kuukauden harjoittelujakson aikana sain perehtyä edunvalvontajärjestön toimintaan ja ennen kaikkea ottaa askeleita kohti syvempää varhaiskasvatuksen asiantuntijuutta.

Harjoittelun keskeiseksi tavoitteeksi muodostui oman asiantuntijuuden jäsentäminen ja sitä edellyttävien valmiuksien kehittäminen. Tavoitteisiin vastaaminen mahdollistui monipuolisten työtehtävien sekä oman aktiivisuuden avulla. Osana työtehtäviäni pääsin muun muassa tekemään selvitystä kuluvan hallituskauden työskentelystä ja vaalipiirien välisestä yhteistyöstä sekä perehtymään lausuntojen laatimiseen. Koen, että harjoittelun keskeisin anti oli kuitenkin erilaisiin kokouksiin osallistumisessa ja näkemysten esittämisessä. Harjoittelijan näkökulmasta loppuvuoden kiireinen aikataulu oli upea mahdollisuus oppimiskokemuksille. Kokouksia oli useita ja pääsin osallistumaan lähes kaikkiin päätöksenteon toimielimiin, kuten valtuustoihin, hallituksen ja työryhmien kokouksiin, yhteistyöpalavereita unohtamatta. Keskustelua varhaiskasvatuksesta käytiin myös kokousten ulkopuolella ja Studia-messuilla. Kohtaamiset harjoittelujakson aikana olivat erityisen antoisia oman asiantuntijuuteni rakentumiselle.

VOL:n toiminnassa asiantuntijuuden pääoma välittyy etenkin näkemysten perustelemisessa. Asiantuntijatyö vaatii vahvaa ja taitavaa kielenkäyttöä. Puhutun ja kirjoitetun kielen avulla tuodaan tietoa näkyväksi. Kielen kautta verkostoidutaan ja sukelletaan syvemmälle omassa työssä ja työelämässä. Asiantuntijalta edellytetään kykyä nostaa esiin uusia toimenpiteitä strategioiden tukemiseksi sekä taitoa käsitellä tietoa kriittisesti ja toisaalta soveltaa sitä konkretiaan. Näitä taitoja hyödynnetään kokouskäytänteissä, mutta myös niiden ulkopuolella. Vahva vuorovaikutus näkyy myös kentän opettajien työssä. Ajankohtaisen tutkimustiedon hallinta on tärkeä osa varhaiskasvatuksen opettajan roolia työyhteisössä. Keskustelut niin työkavereiden kuin lasten huoltajien kanssa ovat mahdollisuuksia tuoda esiin pedagogisesti perusteltuja ratkaisuja. Hyödyntämällä tutkimustietoa näkemysten perusteleminen lapsen edun mukaisesti on mahdollista.

Lopuksi haluan kiittää etenkin VOL:n toimiston väkeä asiantuntevasta ja lämminhenkisestä harjoittelujaksosta. Harjoittelujakso vahvisti osaamistani ja ymmärrystäni edunvalvontajärjestön toiminnasta sekä sen yhteiskunnallisesta merkityksestä. Kokemukset asiantuntijatyöstä tarjosivat minulle mahdollisuuden luoda uusia merkitysverkostoja. Voin ilokseni sanoa, että varhaiskasvatuksen opettajien työn sekä lasten edun turvaamiseksi tehdään lakkaamatta töitä.

Henna Heiskari

Varhaiskasvatuksen opettaja

Varhaiskasvatuksen maisteriopiskelija

Espoo

Tapahtumat

Tapahtuma | 24.1.2025

EDUCA-tapahtuma

Tapahtuma | 6.2.2025

Puheenjohtajiston kokous

Yhdistyksemme