Kvalitativ utveckling av småbarnspedagogiken bidrar till en högklassig småbarnspedagogik
Utbildningsstyrelsen har i snart tio år fungerat som sakkunnigt ämbetsverk för småbarnspedagogiken. Under dessa år har småbarnspedagogiken stärkt sin plats som en del av det finländska utbildningssystemet. Småbarnspedagogiken har utvecklats från flera olika perspektiv samtidigt som den har bevarat och inkluderat de särdrag som vi upplever som betydelsefulla för barnets lärande, växande och utveckling. Förskoleundervisningen är en del av småbarnspedagogiken och utvecklas jämsides med småbarnspedagogiken.
Barnet och leken är i centrum för den finländska småbarnspedagogiken. Leken är viktig för barnet och ger barnet glädje och välbehag. Leken är också betydelsefull med tanke på barnets lärande och en central del av verksamheten och lärandet i småbarnspedagogiken. Barndomens värde, forskningsbaserad information, pedagogiskt ledarskap samt en delad värdegrund är ledord för en småbarnspedagogik av hög kvalitet.
Pedagogik som omfattas av fostran, undervisning och vård är viktig att värna om: en bred syn på lärande som omfattar ett holistiskt förhållningssätt till lärande och som ger varje barn utrymme att lära sig och utvecklas som den hen är utgående från sina egna förutsättningar och som en del av gruppen. En central utgångspunkt är att den pedagogiska verksamheten inom småbarnspedagogiken utgår från barnet. Barnens intressen och idéer, åsikter och initiativ utgör en språngbräda till att lära sig nya kunskaper och färdigheter. Grunderna för planen för småbarnspedagogik (2022) fastställer en referensram för den pedagogiska verksamheten inom småbarnspedagogiken och grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2014) fastställer en referensram för den pedagogiska verksamheten inom förskoleundervisningen.
Inom småbarnspedagogiken bedöms varken barnet eller barnets lärande utan i stället fokuserar utvärderingen på personalens pedagogiska verksamhet. Barnets lärande och utveckling samt välbefinnande ska ändå iakttas för att man ska kunna planera den pedagogiska verksamheten och för att den pedagogiska verksamheten ska motsvara barnets och barngruppens behov av lärande på bästa möjliga sätt.
En målinriktad pedagogik och en pedagogik som planeras och utvärderas garanterar en högklassig småbarnspedagogik och grunderna för planen för småbarnspedagogik som är gemensam för alla säkerställer en jämlik och likvärdig småbarnspedagogik för alla barn.
Utvecklingsnätverket för småbarnspedagogiken Loisto-Tindra
Utvecklingsnätverket Loisto-Tindra som koordineras av Utbildningsstyrelsen etablerades år 2016. Då nätverket startades var ett centralt mål att stärka utvecklingen av småbarnspedagogiken nationellt och skapa en enhetlig struktur och riktning. Ett viktigt uppdrag för utvecklingsnätverket var att stödja utarbetandet av de nya planerna för småbarnspedagogik och utvecklingen på lokal nivå samt att stärka pedagogiken, verksamhetskulturen och ledarskapet inom småbarnspedagogiken samt uppföljningen och utvärderingen. Dessa mål är fortfarande starkt närvarande i nätverkets verksamhet.
För tillfället deltar över 190 anordnare av småbarnspedagogik och privata serviceproducenter i utvecklingsnätverket. Loisto-Tindra är uppdelad i tolv regionala nätverk, varav två är svenskspråkiga. Nätverken fungerar som bas för den regionala utvecklingen där man delar kunskap och goda modeller med varandra samt bearbetar olika utvecklingsbehov tillsammans i regionen. Varje regionala nätverk har en utnämnd koordinator eller några koordinatorer som sköter om inbjudan till de regionala nätverksträffarna, organiseringen av verksamheten och ordförandeskapet. Koordinatorerna är också en viktig länk i kommunikationen mellan Utbildningsstyrelsen och medlemmarna i nätverket.
Utvecklingsarbetet inom nätverket Loisto-Tindra genomförs i enlighet med grunderna för planen för småbarnspedagogik och med beaktande av lokala utgångspunkter och behov. Gemensamma utvecklingsmål för nätverket har bland annat varit barnets plan för småbarnspedagogik, delaktighet, pedagogisk dokumentation, utvärdering och stöd för barnet. Utöver periodvisa utvecklingsteman och -mål har vi inom ramen för utvecklingsarbetet under den senaste tiden kopplat ihop ledarskapet alltmer som en del av nätverkets verksamhet.
Vårt arbete på Utbildningsstyrelsen omfattas av kontinuerlig utveckling av småbarnspedagogiken och att främja kvaliteten på den småbarnspedagogiska verksamheten. I en småbarnspedagogik av hög kvalitet mår alla barn bra, de känner att de hör till gruppen och blir hörda och sedda som individer samt får känna glädje i att leka och lära sig och få nya insikter. Inom ramen för nätverket Loisto-Tindra, tillsammans med koordinatorerna och medlemmarna, har vi utvecklat småbarnspedagogiken utgående från flera teman. Småbarnspedagogiken bör även i fortsättningen utvecklas målmedvetet som en del av det finländska utbildningssystemet och det här förverkligas endast i samarbete med olika aktörer och sakkunniga inom småbarnspedagogiken. Vi önskar alla yrkesverksamma inom småbarnspedagogiken välkomna med i Loisto-Tindras utvecklingsverksamhet.
Mera information om nätverket Loisto-Tindra: https://www.oph.fi/sv/internationalisering/tindra-utvecklingsnatverket-smabarnspedagogik-och-smabarnspedagogik
Charlotta Rehn och Heidi Sairanen
Undervisningsråd
Utbildningsstyrelsen