
Esiopetuksen tukitoimet muuttuvat
Asiantuntija kehottaa selvittämään lapsen tuen tarpeen jo ennen esiopetuksen alkua.
Uudistettu perusopetuslaki ja sen pohjalta päivitetyt paikalliset esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmat tulevat käyttöön 1.8.2025. Niiden myötä esiopetuksen kolmiportainen tuki päättyy ja tilalle tulevat ryhmäkohtaiset ja lapsikohtaiset tukitoimet.
Lapselle tulee antaa ensisijaisesti ryhmäkohtaista tukea. Siihen kuuluvat yleinen tukiopetus ja opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
– Vaikka yleinen tukiopetus ja opetuskielen tukiopetus ovat termeinä uusia, ovat ne sisällöltään tuttua peruspedagogiikkaa. Uudessa lainsäädännössä niitä nimitetään kuitenkin tukimuodoiksi, sanoo koulutuspolitiikan erityisasiantuntija Minttu Ilveskivi Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:sta.
Erityisopettajan antama opetus on hänen mukaansa tärkeä uusi tukimuoto, sillä se ei ole pelkkää esiopettajan konsultointia.
– Toki ryhmäkohtaisen tuen painottuminen on kaiken kaikkiaan hyvä asia, sillä koko ryhmä hyötyy tuesta.
Uudistus sisältää myös oppimisen edellytyksiä tukevat pedagogiset ja rakenteelliset järjestelyt. Jälkimmäisiin kuuluvat esiopetusryhmän pienentäminen, henkilöstön lisääminen tai sen rakenteen muuttaminen esimerkiksi palkkaamalla ryhmäavustaja. Lakiuudistuksen tavoitteena onkin, että kunnat rahoittaisivat esiopetusta enemmän, jotta lapsiryhmiä pystyttäisiin pienentämään.
– Ryhmäkokojen pienennys vaatii rahaa ja useampi ryhmä merkitsee myös lisätilojen tarvetta. Kun vielä trendi tänä päivänä on se, että ryhmät ovat niin suuria kuin laki sallii, on tässä haastetta esiopetuksen järjestäjille, Ilveskivi pohtii.
Varhainen tuki kannattaa
Jos esiopetusryhmän opettaja huomaa, etteivät ryhmäkohtaiset tukimuodot riitä yksittäiselle lapselle, on lapsella oikeus saada oppilas- eli lapsikohtaista tukea. Sitä milloin tämä kynnys ylittyy, ei laissa määritellä.
– Esiopetusryhmän opettajan tulee arvioida, millaiset ratkaisut toteuttaisivat parhaiten lapsen etua. Arviossa kuvataan tuen tarve, aiemmat tukitoimet sekä sillä hetkellä tarvittavat tukitoimet. Arviointiin voivat tarvittaessa osallistua myös erityisopettaja ja opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaiset, Ilveskivi listaa.
Kun arvio on tehty, opettaja laatii suunnitelman, joka sisältää tukitoimet ja niiden perustelut, miten tukitoimet toteutetaan ja kuinka niiden vaikutusta seurataan. Suunnitelman mukaisesti tehdään hallintopäätös.
Aiemmin tukitoimien saatavuus on usein riippunut siitä, mitä tukea kunnassa on tarjolla.
– Joissakin kunnissa on tähän asti saatettu määritellä, mitä tuen tarpeisiin saa kirjata, jotta ne saataisiin toteutettua. Nyt esiopetusryhmän opettaja vastaa siitä, mitä arviointiin ja suunnitelmaan kirjataan.
Ilveskiven mukaan kunnissa ehkä säästetään lyhyellä aikavälillä, jos tukea ei resursoida riittävästi varhaisessa vaiheessa. Mutta jos tuki jää riittämättömäksi, kasvavat lapsen ongelmat perusopetuksen aikana, mikä taas tuo pitkällä aikavälillä lisää kuluja.
Tuen tarpeen selvitys ajoissa
Lapsikohtaisia tukitoimia ovat erityisopettajan antama säännöllinen opetus lapsen omassa esiopetusryhmässä muun opetuksen yhteydessä tai pienryhmässä, kokoaikainen erityisopettajan antama opetus erityis- tai pienennetyssä esiopetusryhmässä, tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet.
– Esimerkiksi säännöllisyyttä ei ole kuitenkaan määritelty, eli erityisopettaja voi periaatteessa käydä ryhmässä vaikkapa kerran viikossa tai kerran kahdessa kuussa. Joka tapauksessa tuki on kuitenkin määritelty pitkäkestoiseksi lukukauden tai koko lukuvuoden kestäväksi.
Laissa ei myöskään määritellä, kuinka monta lasta erityisryhmässä tai pienryhmässä saa maksimissaan olla.
Uudessa opsissa on kirjaus, että lapsikohtaisen tuen tarpeen arviointi voidaan aloittaa jo ennen esiopetuksen alkua. Jos lapsi on saanut ennen esiopetuksen alkamista tehostettua tai erityistä tukea, olisi Ilveskiven mukaan päätös tuesta hyvä tehdä ennen esiopetuksen alkua.
– Jos lapsen kanssa joudutaan alkusyksystä käymään ensin läpi ryhmäkohtaiset tukimuodot ja tehdä sitten tarvittaessa lapsikohtaisen tuen hallintopäätös, ollaan helposti jo joulun kynnyksellä ennen kuin lapsi saa tarvitsemaansa tukea. Kannattaa muistaa, että jos tuelle ei enää ole tarvetta, voidaan tukipäätös perua.
Teksti Päivi Tolonen
Uutiset
Tapahtumat
Tapahtuma | 21.8.2025
Tapahtuma | 27.8.2025
Tapahtuma | 3.9.2025