
Rekommendationer för användningen av artificiell intelligens inom småbarnspedagogik har publicerats
Undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen har publicerat nationella rekommendationer för användningen av artificiell intelligens inom småbarnspedagogik, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och yrkesutbildning samt inom det fria bildningsarbetet. Materialet har utarbetats för att stärka AI-kunnigheten och stödja säker och ansvarsfull användning av artificiell intelligens.
Materialet Lagstiftning och rekommendationer för artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning har publicerats på Utbildningsstyrelsens webbplats. I materialet ingår en sammanställning av centrala lagstadgade skyldigheter på ett nationellt plan och allmänna rekommendationer för anordnare och personal inom småbarnspedagogik och utbildning samt bakgrundsmaterial som innehåller mer information om artificiell intelligens och hur artificiell intelligens kan användas.
– Anordnarna av småbarnspedagogik och utbildning är enligt grunderna för läroplaner och examina skyldiga att lära barn och unga att använda ny teknik för att de ska kunna verka i ett alltmer digitaliserat samhälle. Alla barn och unga ska ha lika möjligheter att tillägna sig färdigheter i användningen av AI, säger undervisningsminister Anders Adlercreutz.
– Anordnare av småbarnspedagogik och utbildning har efterfrågat stöd för hur artificiell intelligens kan utnyttjas för undervisning och lärande. Lärare funderar till exempel på hur användningen av artificiell intelligens ska beaktas vid bedömningen av uppgifter. Bland annat dessa utmaningar och frågor svarar vi nu på med det aktuella materialet, konstaterar Utbildningsstyrelsens generaldirektör Minna Kelhä.
Artificiell intelligens eliminerar inte behovet av att lära sig till exempel att läsa och räkna eller de viktigaste begreppen i olika läroämnen, utan den kan göra inlärningssätten mångsidigare och förändra vår uppfattning om kunskap och vetande.
Vid användning av artificiell intelligens ska anordnare och personal inom småbarnspedagogik och utbildning utöver Europeiska unionens förordning om artificiell intelligens beakta till exempel dataskyddslagstiftningen och lagstiftningen om upphovsrätt. Materialet ger lärarna goda grundläggande kunskaper om lagstiftningen om artificiell intelligens.
Arbetsgivaren handleder lärarna i användningen av artificiell intelligens
Anordnarna av småbarnspedagogik och utbildning ansvarar för att handleda lärarna i användningen av artificiell intelligens. Innan AI-applikationer tas i bruk ska anordnaren fastställa riktlinjer för användningen av AI, utfärda anvisningar för användningen samt bedöma och ansvara för lagligheten i de system som ska tas i bruk som utnyttjar artificiell intelligens. Dessutom ska anordnaren definiera var och när artificiell intelligens kan användas. Anordnare av småbarnspedagogik och utbildning ska ha anvisningar för användningen av artificiell intelligens.
Lagstiftning och rekommendationer för artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning | Utbildningsstyrelsen
Uutiset
Tapahtumat
Tapahtuma | 5.5.2025
Tapahtuma | 5.5.2025
Tapahtuma | 6.5.2025