Ohita navigaatio

Esi- ja alkuopetuksen yhteisopettajuus

Toimin varhaiskasvatuksen opettajana esiopetuksessa. Meillä esiopetus on järjestetty kouluilla alkuluokissa ja koulussamme on tänä lukuvuonna yhteensä neljä alkuluokkaa.

Tiistaisin on alkuluokkamme metsäpäivä. Eskarit saapuvat usein ennen esiopetusta täydentävään varhaiskasvatukseen ja osa jää varhaiskasvatukseen myös iltapäiväksi. Esiopetusaikamme on klo 9–13, josta toimimme alkuluokan kanssa osan tästä ajasta. Tiistaisin, kun koulun kello soi, olemme me eskarit yleensä jo ulkovaatteet päällä ja valmiina lähtemään metsään. Toimintamme perustuu opetussuunnitelmiin, mutta jokainen ryhmä toteuttaa sitä ryhmänsä tarpeiden mukaisesti.

Syksyllä tutustuimme lähimetsäämme sekä syksyyn vuodenaikana. Teimme metsässä matemaattisia harjoituksia sekä kirjaimiin liittyviä tehtäviä. Harjoittelimme iPadien käyttöä ja yritimme tunnistaa kasveja sekä rakensimme majaa. Keräsimme myös kasveja, joista teimme ensi kevään äitienpäivälahjat jo valmiiksi. Talven tullessa leikimme lumessa ja laskimme mäkeä. Maja on meille keskuspaikka. Joulun alla veimme majalla olevaan postilaatikkoon kirjeen tontulle ja saimme jopa vastauksen. Löysimme metsästä tontun jälkiä ja pienen tontulta pudonneen tonttulakin. Eräänä tiistaiaamuna oli majaan ilmestynyt lyhty, jossa paloi led-kynttilä. Yleensä ehdimme olemaan metsässä vajaan tunnin, koska joudumme kiirehtimään ruokailuksi takaisin koululle.

Ruokailuun loppuu yhteinen aikamme alkuopetuksen kanssa. Sen jälkeen meillä on omaa eskariaikaa ja ensin katsomme kalenterin. Jokainen eskari pääsee vuorollaan esittämään toisille kalenteriin liittyviä kysymyksiä esim. mikä viikonpäivä tänään on, mikä kuukausi nyt on? Jokaisen eskaripäivän aikana laitamme ”akvaarioon” yhden kalan lisää ja samalla harjoittelemme numeroita. Sadannen eskaripäivän koittaessa vietämme 100 päivää-juhlaa. Usein tiistaisin tutustumme uuteen kirjaimeen. Mietimme esim. miten monta lasta tarvitaan, että saadaan muodostettua kyseinen kirjain lattialle. Montako viivaa tarvitaan tuon kirjaimen tekemiseen, etsimme luokastamme tuolla kirjaimella alkavia esineitä/asioita/henkilöitä. Teemme myös kirjaimen A4-kokoiselle paperille erilaisia tekniikoita ja materiaaleja hyödyntäen. Tiistaisin jää yleensä aikaa vapaammalle leikille ja pelaamiselle ennen eskariajan päättymistä. Toimimme viikoittain yhteistyössä naapurieskariryhmän kanssa.

Olemme käyttäneet alkuluokkien yhteisiin pajatöihin tiistai- ja torstaipäiviä, koska tuolloin ei ole kenelläkään liikuntaa. Joulunaikaan pidimme jouluun liittyviä pajoja ja alkuvuodesta teemme tutkimiseen liittyviä pajoja.

Kellon soidessa yhdeltä lähtee osa eskareista kotiin ja osa siirtyy retkipatjoille kuuntelemaan hetkeksi satua. Tässä vaiheessa siirryn tapaamaan alkuluokkamme luokanopettajaa, jonka kanssa meillä tiistaisin yhteinen suunnittelutunti. Käymme läpi toimintaamme ja suunnittelemme tulevaa. Luokanopettaja vastaa perusopetuksen oppilaiden opetussuunnitelman toteutumisesta ja varhaiskasvatuksen opettajalla on pedagoginen vastuu esiopetuksen opetussuunnitelman toteutumisesta.

Alkuluokassa toimii luokanopettaja, varhaiskasvatuksen opettaja ja varhaiskasvatuksen lastenhoitaja sekä tiettyinä aikoina koulunkäynninohjaaja sekä varhaiskasvatuksen resurssihoitaja. Vastuukysymykset ovat yksikössämme selkeät ja tehtävänkuvat päivitetyt. Esimiestyö on vaativaa ja yhteistyö perusopetuksen rehtorin kanssa päivittäistä.

Suunnittelutuntimme jälkeen minä joko jatkan SAK-työajalle tai palaan lapsiryhmään ja ulkoilemaan ennen kotiinlähtöä. SAK-työaikaa teen usein yhdessä naapurieskariryhmän opettajan kanssa.

Alkuluokkatoimintamme sopii suurimmalle osalle lapsia ja suurimpana etuna siinä on yleensä jatkuvuus sekä tuttuus. Minun esiopetusryhmästäni siirrytään yleensä saman alkuluokan koululaisiksi eli toimin useimman lapsen kanssa kolme perättäistä vuotta. Tulemme tutuiksi puolin ja toisin.

Aika eskarissa eli työaikani kuluu kuin siivillä ja en voisi kuvitella tekeväni muuta työtä. Tämä on minun juttu ja onneksi saan tehdä sitä kelpoisen työparin kanssa, sekä perusopetuksenopettaja että varhaiskasvatuksen opettaja naapuriryhmässä ovat kelpoisia.

Iloa ja voimia kaikille työhönne, meillä on maailman tärkein työ.

 

Sini Lange-Härkönen

Varhaiskasvatuksen opettaja

VOL:n hallituksen jäsen

Hollola